Gunnhild Øyehaug skriver om Adania Shiblis Minor Detail. “Tystnad är det som inleder Shiblis roman, och ljudet av skottlossning är det som avslutar den. Sandens oändliga tystnad finns i början och i slutet. Däremellan finns sökandet efter en röst, efter att få sagt det omöjliga, det som är för smärtsamt, och som ändå måste sägas”.
Översättning: Marie Lundquist
Kritik: Filip Lindberg om Simone Weils "Förtryck och frihet"
Filip Lindberg om Simone Weils Förtryck och frihet (Oppression et libertè) som publicerades postumt i Frankrike och nu genom h:ströms utgivning för första gången finns tillgänglig för en svensk publik. Boken består av en samling texter som alla på olika vis behandlar den roll som den arbetande människan tilldelas i ett alltmer specialiserat och rationaliserat kapitalistiskt samhälle.
Read MoreJoel Kellgren om debutantåret 2023
“Gemensamt för dessa verk är, alla deras olikheter till trots, att de kretsar kring personer som söker vägar bort från de problem och konfliktlinjer som kännetecknar vår samtid samtidigt som de alla misslyckas i den strävan.“ Ord&Bilds kritikredaktör Joel Kellgren om debutantåret 2023.
Read MoreMartin Engberg om debutantåret 2023
“Jämfört med för ett par decennier sedan tycks det finnas en större mångfald i den svenska debutfloran idag. Jag förutspår att den kommer att bli ännu större under de kommande åren.” Författaren Martin Engberg om debutantåret 2023.
Read MoreIngrid Elam om debutantåret 2023
Inför ett samtal på Göteborgs Litteraturhus fredag 23/2 bad vi tre kritiker kommentera debutantåret 2023. Först ut är Ingrid Elam som skriver om Karl Kofi Karl Ahlqvists Ingen ro om natten, Edgar Corveras Vi, Annika Norlins Stacken, Kristin Nords Utanpåverket, Sanna Samuelssons Mjölkat och Jävla karlar av Andrev Walden.
Read MoreKritik: Sara Abdollahi om Andrzej Tichýs "Händelseboken"
“Kanske har vi också glömt att det finns ett språk som inte säljer ut sig själv? Ett sådant språk besitter Andrzej Tichý.” Sara Abdollahi om Andrzej Tichýs roman Händelseboken.
Read MoreOm postminne och begreppets tillkomst
Ann-Marie Tung Hermelin presenterar i en personligt hållen essä den feministiska förintelseforskaren Marianne Hirsch och tillkomsten av hennes begrepp “post memory”, postminne, om hur djupa trauman ärvs och framträder i efterlevandes konst.
Read More