Kritik: Jonathan Bergsborn om "Den Gyllene Flottans seglats" av Alexander Ekelund

“Boken är därför framför allt en berättelse från den svenska arbetarrörelsens historia, som fram tills nu mestadels levt vidare genom blöta rövarhistorier eller enstaka pamfletter på radikala bokkaféer eller obskyra hemsidor som polkagris eller monoskop.” Jonathan Bergsborn om Alexander Ekelunds Den Gyllene Flottans seglats: Svenska anarkister och situationister i 1960- och 1970-talets vänstervåg.

Read More

Kritik: Recension av en kväll på Dans le Noir av Sinziana Ravini

“Vi är vad vi äter, sägs det. Men vad sker med oss när vi inmundigar maten i totalmörker? Vi blir något annat, av den tomhet, men också okända som talar inom oss. Vi blir varse inte bara om maten som sådan, utan också om upplevelsen av mat, av den upplevelseinriktade matindustri som tycks vilja säga oss att maten inte är sig själv nog.” Sinziana Ravinis recension av en kväll på restaurangen Dans Le Noir i Paris, där maten serveras i mörker. Från Ord&Bild 1 2023 tema Restaurangen och maten vi äter.

Read More

Kritik: Hjalmar Falk om “Omistliga änglar” och “Historiens ängel”

Idéhistorikern Hjalmar Falk om två böcker från Bokförlaget Faethon som berör judisk tradition, identitet och tänkande under 1900-talet utifrån Kafka, Benjamin, Scholem och Rosenzweig.

Read More

Kritik: Ann Ighe om "Min bokvärld" av Kerstin Ekman

Att skriva genom det lästa. Det är kanske främst det Kerstin Ekman gör tydligt att hon gör, och alltid har gjort, i den maffiga boken Min bokvärld” I essäboken Min bokvärld skriver författaren Kerstin Ekman om den litteratur som betytt mest. Ann Ighe har läst en författare som är en viktig del av såväl hennes egen som många andras bokvärld.

Read More

Kritikersamtal med Ord&Bild

Ord&Bild fortsätter med ännu ett år av Ord på scen – en serie kritikersamtal med utgångspunkt i tidskriftens recensioner.

Read More