Kritikern Jesper Strömbäck Eklund har besökt Göteborg och Skövde för att ta del av GIBCA, Göteborgs Internationella Konstbiennal. Biennalen undersöker frågan om solidariteten och dess gränser, men Strömbäck Eklund blir inte helt övertygad. I stället ser han en tunn och spretig berättelse om samtiden.
Kritik: Isabella Nilsson om Gunnar Ekelöfs samlade dikter
Svenska Akademiens utgivning av Gunnar Ekelöfs tidigare opublicerade dikter innehåller en hel del trams. Men är det skillnad på nonsens och nonsens? Vi bad Isabella Nilsson, även kallad Nonsensprinsessan, att reda ut distinktionen mellan strunt och samma.
Read MoreKritik: The Jewelers of the Ummah av Ariella Aïsha Azoulay
Paulina Sokolow om The Jewelers of the Ummah: A Potential History of the Jewish Muslim World av Ariella Aïsha Azoulay, en bok som behandlar frågan om det att återvända till världar som raserats av kolonialt våld.
Kritik: Jag är Godzilla
“Koncentriska cirklar, linjerade cirklar, tangerande, sida vid sida. Heldragna cirklar, ofullständiga, ihåliga, obrutna cirklar. Konturerade och solida cirklar. En teckning av en teckning av en cirkel. Ett ord: DISCO, och alla cirklar är O:n.” Carla Zaccagnini har sett Vivan Suter på Moderna Museet i Malmö.
Read MoreKritik: Stefan Jonsson om Olydiga undersåtar
Kan olydnad rädda världen? Stefan Jonsson recenserar Ulf Olssons Olydiga undersåtar och belyser författarens utforskande av olydnadens roll i litteraturen och politiken.
Read MoreKritik: Katja Palo om I hängmattan av Johan Jönson
“Det här är en bok som kräver att läsaren låter sig övermannas, bara följa med ut i sinnesintrycken, tankarna, genom komposthögen som myllrar av insekter och in i de urgeologiska vecken.”
Read MoreKritik: Nora Wurtzel om Tomhet och ömhet av Isabella Nilsson
"Tomhet och ömhet är en litterär lösgodispåse där gravallvarligt nonsens möter seriöst trams.”
Read More