Ord&Bild fortsätter med ännu ett år av Ord på scen – en serie kritikersamtal med utgångspunkt i tidskriftens recensioner.
Read MoreKritik: Sara Meidell om Ner till norr på Bildmuseet i Umeå
Sara Meidell har varit på bildmuseet i Umeå och sett utställningen Ner till norr, vilket får henne att reflektera över Arktis historia som exploatörernas och upptäckarnas lekplats och människans vilja att att domesticera – och estetisera – naturen.
Read MoreKritik: Bröllopspogromen och Árbbehárpo - Arvstrådarna
Paulina Sokolow om Anna Grinzweig Jacobssons Bröllopspogromen: en ukrainsk-judisk familjeberättelse och Katarina Pirak Sikkus Árbbehárpo - Arvstrådarna, två böcker som tar avstamp i judisk respektive samisk identitet och upprättandet av en familjehistoria.
Read MoreKritik: Dödens idéhistoria
I Dödens idéhistoria skriver nio forskare om människans skiftande inställning till döden, från antiken till våra dagar. Hjalmar Falk har läst en välskriven om än slätstruken antologi.
Read MoreKritik: Passageraren och Stella Maris av Cormac McCarthy
Malte Persson om Cormac McCarthys nya romaner Passageraren och Stella Maris, nyss utkomna på Bonniers i översättning av Niclas Hval.
Read MoreKritik: Anna Remmets om Requiem över en förlorad stad av Aslı Erdoğan
Anna Remmets har läst Rámus utgivning av Asli Erdoğan Requiem över en förlorad stad, en gotisk skildring över författarens hemstad Istanbul.
Read MoreKritik: Modern självhushållning
Det heter inte kokbok, det heter måltidslitteratur, eller? Po Tidholm har läst “Modern självhushållning” som utsågs till årets bästa av svenska Måltidsakademien 2022, och ger sig på att tolka kokboken.
Read More