Sist ut i Ord&Bilds serie texter om sakprosaåret 2024 är Magnus Linton, författare och redaktör på Institutet för framtidsstudier, som menar att 2024 var den svenska sakprosans bästa år på decennier.
Read MoreHjalmar Falk om sakprosaåret 2024
Näst på tur i vår serie texter om sakprosaåret 2024 är Hjalmar Falk, idéhistoriker och medlem i Ord&Bilds redaktionskommitté, som skriver om 1930-talets betydelse för vår tid och sakprosans roll i krisernas tidevarv.
Read MoreKarin Pettersson om sakprosaåret 2024
Ord&Bild bad tre kritiker med ett särskilt öga för sakprosan som genre att recensera sakprosaåret 2024. Först ut är Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson, som tycker att genren står stark men saknar tydligt civilisationskritiska perspektiv.
Read MoreKritik: Nora Wurtzel om Farväl till Panic Beach av Sara Stridsberg
Nora Wurzel söker efter de luftburna dofterna i Sara Stridsbergs Farväl till Panic Beach.
Read MoreKritik: Sofia Gräsberg om Förbjuden skrivbok av Alba de Céspedes
Den 12 december annordnar Ord&Bild ett kritikersamtal om Förbjuden skrivbok av Alba de Céspedes tillsammans med Sofia Gräsberg, Lyra Ekström Lindbäck och Linda Östergaard. Samtalet äger rum på Göteborgs Litteraturhus och börjar kl. 18.30. Här kan ni läsa Sofia Gräsbergs text om den återutgivna Förbjuden skrivbok, i vilket hon möter inte bara litteraturhistoriens mödrar och döttrar utan också sig själv.
Read MoreKritik: The Ocean in the Forest
Sara Rossling om The Ocean in the Forest på Wanås skulpturpark. En utställning som vill påminna oss om ekosystemens föränderliga natur, på land och till havs liksom att naturen som sådan är den beständiga variabeln och människan den förgängliga.
Read MoreKritik: Anna Hallberg om Jägmästarna säger av Mariam Naraghi
“Precis det där gör också Naraghi i sina dikter. Hon ritar om gatorna så att de blir ‘riktiga’. Skriver fram dem och skakar loss dem ur sitt låsta läge, gör dem möjliga att faktiskt bo på. Åtminstone en liten stund.” Anna Hallberg om Mariam Naraghis diktsamling Jägmästarna säger.
Read More