Magnus Linton om sakprosaåret 2024

Sist ut i Ord&Bilds serie texter om sakprosaåret 2024 är Magnus Linton, författare och redaktör på Institutet för framtidsstudier, som menar att 2024 var den svenska sakprosans bästa år på decennier.

Read More

Hjalmar Falk om sakprosaåret 2024

Näst på tur i vår serie texter om sakprosaåret 2024 är Hjalmar Falk, idéhistoriker och medlem i Ord&Bilds redaktionskommitté, som skriver om 1930-talets betydelse för vår tid och sakprosans roll i krisernas tidevarv.

Read More

Karin Pettersson om sakprosaåret 2024

Ord&Bild bad tre kritiker med ett särskilt öga för sakprosan som genre att recensera sakprosaåret 2024. Först ut är Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson, som tycker att genren står stark men saknar tydligt civilisationskritiska perspektiv.

Read More

Kritik: Sofia Gräsberg om Förbjuden skrivbok av Alba de Céspedes

Den 12 december annordnar Ord&Bild ett kritikersamtal om Förbjuden skrivbok av Alba de Céspedes tillsammans med Sofia Gräsberg, Lyra Ekström Lindbäck och Linda Östergaard. Samtalet äger rum på Göteborgs Litteraturhus och börjar kl. 18.30. Här kan ni läsa Sofia Gräsbergs text om den återutgivna Förbjuden skrivbok, i vilket hon möter inte bara litteraturhistoriens mödrar och döttrar utan också sig själv.

Read More

Kritik: The Ocean in the Forest

Sara Rossling om The Ocean in the Forest på Wanås skulpturpark. En utställning som vill påminna oss om ekosystemens föränderliga natur, på land och till havs liksom att naturen som sådan är den beständiga variabeln och människan den förgängliga.

Read More

Kritik: Anna Hallberg om Jägmästarna säger av Mariam Naraghi

“Precis det där gör också Naraghi i sina dikter. Hon ritar om gatorna så att de blir ‘riktiga’. Skriver fram dem och skakar loss dem ur sitt låsta läge, gör dem möjliga att faktiskt bo på. Åtminstone en liten stund.” Anna Hallberg om Mariam Naraghis diktsamling Jägmästarna säger.

Read More