Näst på tur i vår serie texter om sakprosaåret 2024 är Hjalmar Falk, idéhistoriker och medlem i Ord&Bilds redaktionskommitté, som skriver om 1930-talets betydelse för vår tid och sakprosans roll i krisernas tidevarv.
Read MorePRISMA PALESTINA: Ghayath Almadhoun. Pandoras ask
Föredrag av Ghayath Almadhoun som hölls den 22 oktober 2024 på SPUI25, Academish-cultureel podium, Oude Luterske Kerk i Amsterdam, Nederländerna. Översättning: Marie Silkeberg
Read MoreKarin Pettersson om sakprosaåret 2024
Ord&Bild bad tre kritiker med ett särskilt öga för sakprosan som genre att recensera sakprosaåret 2024. Först ut är Aftonbladets kulturchef Karin Pettersson, som tycker att genren står stark men saknar tydligt civilisationskritiska perspektiv.
Read MorePRISMA PALESTINA: Ghayath Almadhoun. Huvudstaden
Ghayath Almadhoun är en palestinsk poet som föddes i Damaskus 1979 och flyttade till Sverige 2008. För närvarande bor han i Berlin. Hans dikter har översatts till nästan 30 språk.
Översättning av Anna Jansson & Marie Silkeberg
PRISMA PALESTINA: Ghayath Almadhoun. Min hand som försvann för gott
Ghayath Almadhoun är en palestinsk poet som föddes i Damaskus 1979 och flyttade till Sverige 2008. För närvarande bor han i Berlin. Hans dikter har översatts till nästan 30 språk.
Översättning av Anna Jansson & Marie Silkeberg
Read MoreKritik: Nora Wurtzel om Farväl till Panic Beach av Sara Stridsberg
Nora Wurzel söker efter de luftburna dofterna i Sara Stridsbergs Farväl till Panic Beach.
Read MoreSatanic Girls
Vid ett spontanbesök på Folkets hus i småländska Blomstermåla ser Jonatan Habib Engqvist ett svartvitt fotografi av en damorkester med ett bandnamn som väcker frågor. Efterhand nystas en berättelse upp som inbegriper Sovjets invasion av Prag, SVT:s sommarunderhållning på 70-talet, herrtidningar på Kungliga biblioteket, och sex unga kvinnor som gifte sig för att kunna resa till Sydamerika och att spela in sin musik.
Read More