Kritik: Lytle Shaw x 2

“Shaws argumentation är här lika reflexiv som rak; essän söker ständigt upp strukturella motsägelser i och mellan olika teoretiska inriktningar för att uppfinna egna tillvägagångssätt och läsvägar – och jag önskar att jag hade haft tillgång till denna viktiga essä långt tidigare, inte minst under mina studieår” Filip Lindberg har läst OEI editörs utgivning av Lytle Shaw teori med små bokstäver och den platsspecifika vändningen och New Grounds for Dutch Landscape.

Read More

Kritik: GIBCA 2021 – The Ghost Ship and the Sea of Change

”I andra delen av Göteborgsbiennalen The Ghost Ship and the Sea Change som smygöppnade i somras etablerar curatorn Lisa Rosendahl en syn på havet som tragedi” Oscar Svanelid har besökt Göteborgsbiennalen, som får honom att fundera kring vad det innebär att leva i en värld hemsökt av både historien och framtiden.

Read More

Lyssnandet efter gemenskapens olikheter

“Genom att lära sig att lyssna på djupet till varandras erfarenheter kan man skapa medvetenhet och gemensam världsuppfattning” skriver Ulrika Flink och Amanprit Sandhu, curatorerna för Borås konstbiennal. Och det är lyssnandets praktik som står i centrum när staden fyller 400 år och samtidigt tar klivet från skulpturbiennal till konstbiennal.

Read More

Kritik: En svart mans anteckningar

“Att födas som svart man i USA är alltjämt en livsavgörande och livsfarlig omständighet. Att födas som vit man är också livsavgörande men inte livsfarligt. Baldwins essä från 1955 har inte åldrats. Varje dag bekräftar historien dess aktualitet.” skriver Stefan Jonsson apropå Modernistas nyutgåva av James Baldwins klassiska essäbok Notes of a Native Son.

Read More