Iran må vara delat i fråga om religion, hijab och politiskt styre, skriver Shora Esmailian i denna text om vad som orsakar torka och om vad torka i sin tur ger upphov till. Men längtan efter en säker tillgång till vatten och drägliga levnadsförhållanden ser ut att förena befolkningen. Kanske kan klimat- och miljörörelsen rädda landet, i mer än ett avseende.
Read MoreKritik: Ordapoteket® av Morten Søndergaard
“För mig, som inte har funderat närmare över ordklasser sedan mellanstadiet, blir en effekt av att läsa Ordapoteket® att jag får ett nytt och mer personligt förhållande till språket.” Läs Naima Chahboun om Morten Søndergaards Ordapoteket®.
Read MoreKritik: Argentinas galenskap: De tre romanerna av Ernesto Sábato
Joel Kellgren om Modernistas utgivning av Ernesto Sábatos tre romaner i ett band – Tunneln, Om hjältar och gravar, och Abandon, utlånaren.
Read MoreOrd&Bild 1 2022
Omslag Ord&Bild 1.2022
Många av bidragen i detta nummer vittnar om en spänning mellan Iran och dess gestaltning såväl i som utanför landet. Vi ger inte några anspråk på att presentera en helhetsbild. Tvärtom. Detta är ett nummer om Iran som tar oss runt jordklotet. Från Afghanistan till Kanada, från Panama till Sierra Leone, och via Indien till Linnégatan i Göteborg. Och bidragen handlar om litteratur och om språk, om miljöförstöring och krig, om olja och vatten. Vår förhoppning är att bidra till en lite mer mångfacetterad bild genom de reflexer och speglingar som uppstår i mosaikens skärvor. Författaren och journalisten Shora Esmailian har varit vår samtalspartner i stort och smått de senaste månaderna och bidrar till numret som både skribent och gästredaktör.
Read MoreKritik: Nietzsches samlade skrifter
Bokförlaget Symposion har under drygt tjugo års tid gett ut Nietzsches samlade skrifter på svenska. Arne Melberg har läst, reflekterat över och blivit förundrad av denna utgivning.
Read MoreKritik: Tio lektioner i svensk historia
Med “Tio lektioner i svensk historia” vill Ola Larsmo ge en nyanserad bild av Sveriges relation till Nazityskland. Anton Jansson har läst, och finner en historieskrivning som både strävar efter komplexitet och moraliska ställningstaganden.
Read MoreKritik: Dreamers’ Quay, Dreamers’ Key, Bonniers konsthall 9 feb–3 apr, 2022
“Genom att fiktionalisera, omarbeta och återanvända sitt material, visar hon hur kulturella och estetiska uttryck måste förstås som en slags pärlband av speglingar, översättningar och missuppfattningar. Dreamers’ Quay, Dreamers’ Key är i sig ett sådant pärlband.” Hans Carlsson var på Bonniers konsthall och såg utställningen Dreamers’ Quay, Dreamers’ Key.
Read More