Kritik: Dreamers’ Quay, Dreamers’ Key, Bonniers konsthall 9 feb–3 apr, 2022

“Genom att fiktionalisera, omarbeta och återanvända sitt material, visar hon hur kulturella och estetiska uttryck måste förstås som en slags pärlband av speglingar, översättningar och missuppfattningar. Dreamers’ Quay, Dreamers’ Key är i sig ett sådant pärlband.” Hans Carlsson var på Bonniers konsthall och såg utställningen Dreamers’ Quay, Dreamers’ Key.

Read More

Kritik: Dolda gudar – En bok om allt som inte går förlorat i en översättning

Helena Fagertun läser 2021 års Augustprisvinnare Nils Håkansons bok Dolda gudar – En bok om allt som inte går förlorat i en översättning. Hon imponeras över en lysande sakprosa samtidigt som hon kommer med en uppmaning till förlagsbranschen.

Read More

Kritik: Lytle Shaw x 2

“Shaws argumentation är här lika reflexiv som rak; essän söker ständigt upp strukturella motsägelser i och mellan olika teoretiska inriktningar för att uppfinna egna tillvägagångssätt och läsvägar – och jag önskar att jag hade haft tillgång till denna viktiga essä långt tidigare, inte minst under mina studieår” Filip Lindberg har läst OEI editörs utgivning av Lytle Shaw teori med små bokstäver och den platsspecifika vändningen och New Grounds for Dutch Landscape.

Read More

Kritik: GIBCA 2021 – The Ghost Ship and the Sea of Change

”I andra delen av Göteborgsbiennalen The Ghost Ship and the Sea Change som smygöppnade i somras etablerar curatorn Lisa Rosendahl en syn på havet som tragedi” Oscar Svanelid har besökt Göteborgsbiennalen, som får honom att fundera kring vad det innebär att leva i en värld hemsökt av både historien och framtiden.

Read More