Anna Remmets om nyutgivningen av Christa Wolfs Kassandra som kretsar kring den sierska som förekommer i såväl Illiaden som Agamemnon och Aeneiden, vilket får Remmets att reflektera över den antika litteraturens närvaro i vår tid.
Kritik: Erik Andersson om Över floden av Andrzej Stasiuk
“Landet är inte deras: inte marken, inte nationen, inte alltid språket heller. Hur bygger man upp en identitet? Jag tror att det är den frågan som innerst inne driver Stasiuks författarskap.” Andrzej Stasiuk är en författare som inte kan hålla sig borta från historien. Erik Andersson har läst Över floden, som möjligen är Stasiuks hittills mest innehållsrika bok.
Read MoreForeigners everywhere, 60:e upplagan av Venedigbiennalen
“Förväntningarna är skyhöga: utställningen bör vara inkluderande, historiskt pregnant och fingertoppsprecist avvägd i avseende både unga och äldre, helst förbisedda, äldre konstnärskap. Med andra ord: ett uppdrag som i princip tigger om att bli sågat av tusentals luttrade konstkritiker.” Paulina Sokolow har besökt Venedigbiennalen, den sextionde i ordningen, och ger sina bästa tips på vad man som besökare inte får missa.
Read MoreKritik: Henrik Schedin om Amitav Ghosh Ibistrilogi
Henrik Schedin om Amitav Ghosh internationellt hyllade Ibistrilogi som handlar om besättningen på skeppet Ibis under upptakten till det första opiumkriget.
Read MoreKritik: Erika Söderberg om "It Came From the Closet: Queer Reflections on Horror"
I It Came from The Closet: Queer Reflections on Horror reflekterar tjugofem författare kring skräck och queeridentitet. Erika Söderberg har läst en antologi som "påminner om en väns tankar och känslor under en sen kväll, när eftertexterna rullar och snacksen är slut.”
Read MoreKritik: Klara Meijer om Linus Ljungströms "Jordnära ordbrottningar"
Klara Meijer om avhandlingen Jordnära ordbrottningar: Bygdeskildringar som modernistisk ordkonst hos Stina Aronsson, Tage Aurell, Stig Dagerman och Sara Lidman av Linus Ljungström.
Read MoreKritik: Paulina Sokolow om "Mot strömmen" på Louisiana
“I rörelse, utan eget land, på flykt, blir hans liv till sinnebilden för modernitetens flytande tillstånd.” Paulina Sokolow har besökt Louisiana och sett utställningen Mot strömmen, den första helhetspresentationen av konstnären Chaïm Soutine (1893 – 1943) på tio år.
Read More